Samen sterk tegen sarcopenie en obesitas: de synergie van voeding en beweging

Op 22 maart 2024 organiseerden de HvA, Voeding & Beweging NU, EFAD en de internationale partners van het SO-NUTS project hun krachten voor het symposium “Samen sterk tegen sarcopenie en obesitas: de synergie van voeding en beweging.”

De doelgroepen voor dit symposium waren de onderzoekers, zorgprofessionals, docenten en studenten die zich bezig houden met het behoud van spieren en functie bij de behandeling van overgewicht en obesitas.

Veroudering zorgt voor veranderingen in het lichaam: vet neemt geleidelijk toe (obesitas), terwijl spiermassa afneemt (sarcopenie). Gewichtsverlies, of het nu gewenst is of niet, gaat meestal gepaard met het verlies van spiermassa en -functie, vooral op oudere leeftijd, wat we willen vermijden. In de ochtend deelden internationale experts tijdens dit symposium meer over sarcopenie, obesitas en sarcopene obesitas, en waarom voeding & beweging cruciaal zijn bij de aanpak. Na de lunch ging het over de praktische toepassing!

Sarcopenie = te weinig spieren en kracht

Bij sarcopenie heeft een persoon te weinig spiermassa en spierkracht. Het komt door verschillende dingen zoals biologische, psychosociale en leefstijlfactoren. In feite breekt je lichaam meer spieren af dan het opbouwt, waardoor je kracht en fysiek functioneren verliest. Het is belangrijk om spiermassa en kracht te behouden om gezond oud te worden, zelfstandig te blijven en het risico op vallen te verminderen.

Zorg ervoor dat gewichtsverlies geen spierverlies is!

Bij het verliezen van gewicht kan tot wel 25% van het verloren gewicht spiermassa zijn. Dit is vooral voor oudere volwassenen niet wenselijk. Om gewicht te verliezen en tegelijkertijd spiermassa te behouden, is een interdisciplinaire aanpak nodig die zowel voeding als beweging centraal stelt.

Interdisciplinaire voeding- en beweegbehandeling essentieel

Alleen focussen op minder eten lijkt handig voor gewichtsverlies, maar het kan ook spierverlies veroorzaken. Alleen meer bewegen leidt tot vetverbranding, tenzij je ook meer eet. Vaak wordt extra beweging gecompenseerd door minder beweging gedurende de dag (meer zitten) of door meer te eten. Voor het behouden van spiermassa door beweging, vooral krachttraining, is genoeg eiwitinname belangrijk. Kortom, een goede aanpak voor gewichtsverlies combineert gebalanceerde voeding (met genoeg eiwitten) en dagelijkse beweging, inclusief krachttraining. Samenwerking tussen een beweegprofessional en een voedingsprofessional is hierbij belangrijk.

 

Creatieve technologie

Digitale tools zoals online voedingsdagboeken, mobiele apps en draagbare sensoren tonen veelbelovende mogelijkheden in de zorg, zowel nu als in de toekomst. Blended care, waarbij de online tool geïntegreerd wordt in de behandeling, is de favoriete aanpak voor zowel ouderen als professionals. Tijdens dit symposium verkennen we de kansen van technologie voor het verbeteren van leefstijl.

Synergie van voeding en beweging

In het algemeen is het cruciaal voor bijna alle ouderen om te voorkomen dat ze vetmassa krijgen en spiermassa verliezen, om sarcopene obesitas te vermijden. Dit kan bereikt worden door de juiste combinatie van voeding met voldoende eiwitten en regelmatige beweging, inclusief krachttraining. Deze allesomvattende aanpak kan ouderen helpen om vitaal oud te worden!